KÖGÁZ III.2.1 hajtómű

Jegyzetek

Hőléggömb

Szerkezettan 


Műszaki leírás a KÖGÁZ III-2-1 típusú hőlégballon gázégőről

 

Oldal: 1 / 6 

Szerkesztette: Bakos Attila - eredeti gyári műszaki leírás alapján

 

MŰSZAKI LEÍRÁS
A
KÖGÁZ III-2-1 TÍPUSÚ HŐLÉGBALLON GÁZÉGŐRŐL

Bevezetés

A Középdunántúli Gázszolgáltató Vállalat á1tal gyártott esztétikus kivitelű, kis tömegű, egyszerűen kezelhető KLiG4Z III-2-1 típusú hőlégballon gázégő maximális üzem-biztonsággal emeli magasba a repülés szerelmeseit.
A fogantyúkapaszkodó megoldás teszi lehetővé, hogy az égő működtetéséhez, a láng irányításához és a kapaszkodáshoz a pilótának ne kelljen mindkét kezét igénybe vennie. Szabad kezével szükség esetén elvégezheti a kiürült palackok cseréjét.
A gázégő egyaránt üzemeltethető tiszta propánnal és propán-bután gázzal is.
A gázégőt kialakítása alkalmassá teszi AX-7, AX-8 és AX-9 kategóriájú ballonok felfűtésére.

Műszaki adatok

Típus:                                                                                                        KÖGÁZ III-2-1
Megengedett legnagyobb üzemnyomás:                                          16 bar
Megengedett legkisebb üzemnyomás:                                              03 bar
Névleges palacknyomás (20 °C-on propán-butángáz esetén):    5,5 bar
Javasolt üzemnyomás tartomány:                                                      4-8 bar
Névleges gázfogyasztás égőfejenként                                              2x0,055 kg/s
Névleges teljesítmény:                                                                         2x2500 KW
Névleges gázfogyasztás a közösítőcsap használatakor:              0,085 kg/s
Névleges teljesítmény a közösítőcsap használatakor:                  4000 kW
A gázégő tömege tömlővel:                                                                 14,8 kg
A gázégő tömege tömlő nélkül:                                                          11,8 kg
Tömlőhossz:                                                                                           2 m
Palackcsatlakozás:                                                                              11/4 ACME
A gázégő anyaga:                                                                                  K036
Próbanyomás értéke:                                                                           30 bar
A gázégőhöz javasolt kupolaméretek:                                               AX-7, AX-8, AX-9

A gázégő teljesítményváltozása a palacknyomás függvényében propán-bután gáz esetén a mellékelt ábrán látható.
A közölt műszaki adatokért csak az általunk gyártott palackok és az általunk szállított pótalkatrészek esetén vállalunk garanciát.

A gázégő szerkezeti felépítése

 

db.

Rajzszám

gyorscsatlakozó

3

633-08-00-0

tömlő I.

2

633-06-00-0

tömlő II.

1

633-07-00-0

gázszelep rendszer

1

633-07-00-0

égőfej

1

633-03-00-0

gyújtólángégő

2

633-04-00-0

külső keret

1

633-02-00-0

belső keret

1

633-01-00-0

fogantyú

1

633-00-01-0

Gyorscsatlakozó

M 16x1,5-es menettel ellátott végükkel csatlakoznak 2Z Égő-fej tömlőkhöz ill. a gyújtóégő tömlőkhöz.
Az 1 1/4" ACME menettel ellátott alumínium ötvözetből készült hollandijával kézi erővel szerelhető fel a gázpalackra.

Tömlő I.

KAC-1 Emergé-Hidol típusú 10 mm belső átmérőjű, 16 MPa megengedett maximális üzemnyomású hajlékony tömlők, melyek szerelt csővégekkel készültek.
Egyik végükhöz a menetes gyorscsatlakozók kapcsolódnak a fent említett módon, a másik végük M 16x1,5-es menetekkel csatlakoznak a szeleprendszerhez.

Tömlő II.

Típusa megegyezik a tömlő I.-el.
Maximális megengedett üzemnyomása 20 MPa, belső átmérője 6,3 mm.
Egyik végzéshez a menetes gyorscsatlakozó kapcsolódik, másikhoz pedig M 12x1,5-es menettel a gázszelep rendszer.

A gázszelep rendszer elvi felépítése:

-          gyújtólángégő szelep
-          égőfej szelep
-          összekötőcső
-          egyenes idom
-          golyóscsap
-          nyomásmérő

Gyakorlatilag az égőfej szelep és a gyújtólángégő szelep a közös szelepház révén egy egységet alkot, viszont a működési elv egyértelmű szemléltetése céljából szükséges elvi szétválasztásuk.
Égőfej szelep fő részét a szelepház, a nagyszilárdságú acélötvözetből gyártott szelepszár és az alumínium fogantyú alkotja.
A szelepház kialakítása olyan, hogy a rugóerő által létrejövő szelepzárást a szeleptányér alá kerülő folyadék nyomása biztonságossá tegye.
A nyomó rugó és a súrlódási erő ellenében lehet a szelepet a fogantyú lefelé húzásával kinyitni.
Az elmozduló szelepszár egy tömszelencében fut, ahol a tömítést két pentán álló gumigyűrű biztosítja.
A gyújtólángégő szelepe az alumínium ötvözetből készült forgatókarral nyitható és zárható. A tökéletes zárást pentán álló gumigyűrű biztosítja. A sárgarézből készült gyújtóégő fúvókát 0,3 mm-es furattal láttuk el és csavarmenettel csatlakoztattuk a szelepházhoz.
A tömítést teflon szalag biztosítja.
A gyújtóégők közé összekötő csövet építettünk be abból a célból, hogy egy gyújtólángégő palackról is üzemeltethető legyen a gázégő.
Az égőfej szelepeket acél ötvözetből készült, korrózióálló egyenes idomok kapcsolják össze, melyek közé 1/2"-os golyóscsapot iktattunk be.
A szelepházakra MMG típusú 0-16 bar nyomástartományú G 1/8-os jobb menetű, hátsó csatlakozású nyomásmérőt szereltünk fel.

Égőfej:

A bal oldali égőfej és a jobb oldali égőfej felépítése és működési elve teljesen megegyezik.
A bal oldali az az égőfej, amelyik a nyomásmérőt szemből nézve balkéz felöl esik. 

Fő elemeik:

-            elpárologtató spirál
-            fúvóka
-            hővédő pajzs

Elpárologtató spirál:

Égőfejként 2 db hő- és korrózióálló acélcső, mely hegesztett kötéssel csatlakozik a közösítőhöz.

Főfúvóka:

3,8 mm belső átmérőjű, sárgarézből készült, menetes csatlakozású cserélhető fúvóka.

Hővédő pajzs:

0,5 mm-es lemezből készült, furatokkal Ellátott palást-felület, mely védi a pilótát a sugárzó hőtől és biztosítja a levegő beáramlását az égőtérbe.

Gyújtólángégő:

-          keverő szár
-          kehely
-          cp2 JUNKERS pieso gyújtó
-          c12 gyújtóelektróda

A keverőszár a gyújtólángégő fúvókájára illeszkedik. Rögzítése az elpárologtató spirálhoz bilinccsel történik.
A heverőszáron átáramló és keveredő gáz-levegő elegy a kehelybe kerül, ahol a pieso gyújtóhoz csatlakozó gyújtó-elektróda szikrája gyújtja meg.

Belső keret:

28x1-es korrózióálló acélötvözetből készült csőkeret alkotja a fő részét, melyre menetes csapszeg és bilincs segítségével történik az égőfej rögzítése.

Külső keret:

A csőkeret itt is 28x1-es csőből készült.
Erre lett felhegesztve a 4 mm vastagságú kerettartó lemez, melyhez a tartó láb fejes csapszeggel kapcsolódik.

Fogantyú:

A hővédő pajzshoz szegecseléssel kapcsolódó 14x1-es acél-ötvözetből készült cső, mely kapaszkodásra és az égőfej irányítására szolgál.

Üzembe helyezés előtti ellenőrzés:

-          Győződjünk meg róla, hogy rendelkezünk-e működőképes tűzoltó készülékkel.
-          Mérlegeléssel ellenőrizzük a palackon előírt tömegének meglétét.
-          Különös figyelemmel ügyeljünk arra, hogy a gyújtólángégő palackja ne legyen túltöltve, mert ellenkező esetben folyadékfázisú gáz kerülhet a fúvókába, ami lefagyást eredményezhet!
-          Ellenőrizzük a repülési napló alapján, hogy az égő megengedett repülési idejét nem léptük-e túl, ill. a szükséges időszakonkénti vizsgálatok megtörténtek-e!
-          Vizsgáljuk meg, hogy a tartószerkezet nem szenvedett-e maradó alakváltozást, nincs-e rajta törés vagy repedés.
-          Ellenőrizzük a csavaros kötések meghúzottságát!
-          Szemrevételezéssel ellenőrizzük a z égőfej és a belső keret, valamint a belső keret és a külső keret csatlakozási pontjait. Győződjünk meg róla, hogy az égő elfordítható-e mindkét irányba!
-          Gázcsap nyitása nélkül ellenőrizzük az összes gázvezeték csatlakozási helyét, nincs-e lazulás a menetes csatlakozásoknál.
-          Ellenőrizzük a gyújtólángégő biztonságos rögzítettségét, valamint a gyújtóelektróda helyes – tervdokumentáció szerinti - beállítottságát.
-          Győződjünk meg az égőfej szelepek szelepszárainak egyenletes, akadálymentes mozgásáról.

Üzembehelyezés:

A gázégő üzembehelyezéséhez minimum 2 fő szükséges.
-          Helyezzük az üveg rudakat a tartólábakba! (Az üvegrúd nem része a gázégőnek.)
-          Emeljük fel a gázégővel együtt az üvegrudakat és illesszük be azokat a gondola sarkain lévő hüvelyekbe!
-          Csatlakozzunk a gyújtólángégő és a főégő palackjaira!
-          Nyissuk ki a gyújtólángégő és a főégő palackjainak szelepeit!
-          Ellenőrizzük a csatlakozások szivárgásmentességét mindkét oldali palackcsatlakozás esetén, majd ismételjük meg fordított betáplálással!
-          Amennyiben kettőnél több gázpalackról szándékozunk az üzemeltetést végezni, ismételjük meg az ellenőrzést az előzőekben leírtak alapján a többi gázpalackkal is.
-          A gyújtólángégő szelep forgatókarjának elfordításával nyissuk a gyújtól6ngépő szelepet!
-          A pieso gyújtók nyomógombjainak benyomásával helyezzük üzembe a gyújtólángégőket!
-          Nyissuk az égőfej szelepeket!
-          Biztonságos működés esetén a szelepszárak elengedésével zárjuk az égőfej szelepeket.
-          A gondola elfektetésekor fokozottan ügyeljünk arra, hogy a gyújtólángégő palackja mindvégig függőleges helyzetben maradjon.
-          Illesszük a kiterített ballon kengyeleit a kerettartó lemez furataiba és rögzítsük őket!

Üzemeltetés:

-          Az, égőfej szelepeket mindig teljes keresztmetszetig nyissuk. Ellenkező esetben a szelepek lefagyhatnak.
-          A gázégő üzemeltetését szakaszosan végezzük.
-          Folyamatos üzemeltetés maximum 10 perc lehet az égőfejek deformációja nélkül.
-          Az égőfej szelepek szabályos működtetés esetén az üzemeltetési időnek csak a rendelkezésünkre álló gázmennyiség szab határt.
-          Palackcsere esetén zárjuk a kiürült palack szelepét. Ez idő alatt a másik égőfejet működtethetjük.
-          A menetes gyorscsatlakozó hollandiját kézi erővel balra forgatva szereljük le a kiürült palack tömlőjét, majd szereljük át a teli palackra.
-          A repülés befejezésekor először zárjuk el az égőfejek palackszelepeit és Égessük el a tömlőkben maradt gázt.
-          Zárjuk a gyújtólángégő palackjának szelepét.
-          A láng kialvása után zárjuk a gyújtólángégő szelepét.

A közösítő csap használata:

A közösítő csap használatát a gázégő teljesítményének növelése indokolja az üzemszerűtől eltérő körülmények között.

Ezek:

-          kiürült palack cseréje
-          palack szelepének lefagyása
-          égőfej szelep meghibásodásának /tűgörgőtörés/
-          Égőfej szelep lefagyása.

A gázégő működtetése ez esetben:

-          Amennyiben lehetséges zárjuk a nem működő égőfej palackjának szelepét. /Palackcsere esetén a gyorscsatlakozóba épített visszacsapószelep megakadályozza a gáz kiáramlását a tömlőből.
-          Fokozottan figyeljünk arra, hogy teljesen legyen nyitva az üzemelő palack szelepe.
-          Fordítsuk el a közösítő csap forgató karját az egyenes idom tengelyére merőleges irányba.
-          A működő égőfej szelepének nyitásával üzemeltethető mindkét égőfej.

FIGYELEM!

Nem tanácsos huzamosabb ideig a gázégőt ebben az üzemmódban használni, mert az a palackszelep ill. a működő égőfej szelep lefagyását eredményezheti.

 

Leszerelés, szállítás:

Az üzemeltetés befejezése után szereljük le a tömlőket a palackokról és emeljük le a gázégőt az üvegrudakról. Ügyeljünk rá, hogy a felhevült felületek ne érintkezzenek hideg folyadékkal, mert a gyors hőmérsékletváltozás repedést eredményezhet. A spirállal lefelé fordított égőfejek lehűlése ,után gondosan csévéljük fel a tömlőket.
Kézi szállítás esetén tilos a kezeket a felfüggesztő csuklók közelébe helyezni, mert az egymásban mozgó keretek kéztörést okozhatnak.
Ennek elkerülése érdekében a szállítás során fogjuk össze mindkét keretet.

Az égő karbantartása:

Az égőfej a biztonságos üzemeltetés érdekében rendszeres karbantartást igényel.
Az égő anyaga teljes egészében korrózióálló, korrózióvédelmet nem igényel.
A tisztítást ajánlatos puha ruhával végezni . Benzinnel gázolajjal való lemosás nem javasolt, mert az esetleg el nem párolgó folyadék tüzet okozhat, vagy égő részére ráéghet.

Időszakos ellenőrzések:

50 óránként vagy fél évente végezzük el:
-          fúvókák méretnek, épségének ellenőrzését
-          égőfej mechanikai állapotának vizsgálatát
-          gyújtólángégő ellenőrzését
-          előmelegítő spirálok ellenőrzését
-          szelepek tömörségének ellenőrzését
-          hajlékony tömlő ellenőrzését
-          az égő teljesítményének mérését
A fém tömítőgyűrűket a menetes csatlakozás megbontása után visszaszerelni nem szabad!
Csak az általunk gyártott fém tömítőgyűrűk megbízhatóságáért vállalunk garanciát.

 

Tárolás:

A hőlégballon gázégők száraz helyiségben a tárolás előtti karbantartás elvégzése után portól, nedvességtől, ütődéstől és egyéb mechanikai sérüléstől védett helyen tároljuk.
A gyártó által biztosított pótalkatrészek, melyek vállalatunknál megrendelhetők.
     -      tömlő I.
     -      tömlő II.
     -      tömítések
     -      "0" gyűrűk

_________________________________________________________________

 

Az égő gyári műszaki dokumentációja és a leírás rajzkészlete sajnos hiányzik.

Kérem, ha valaki bármiben tud segíteni, értesítse a szerkesztőt.

Bakos Attila
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.unio-sre.hu

 KÖGÁZ III. 2. 1 Hőlégballon gázégő dokumentáció letöltése:

Copyright © 2019 UNIO HŐLÉGBALLON SPORTREPÜLŐ EGYLET. Minden jog fenntartva.