Morzsák a Magyar repüléstörténet hőskorából

bakos attila kisbelyeg  Bakos Attila:

MORZSÁK A MAGYAR REPÜLÉSTÖRTÉNET HŐSKORÁBÓL

 

LÉGGÖMBÖK MAGYARORSZÁGON

 

Magyarországon 1846. március 15.-én szállt fel először gáztöltésű léggömb. A külföldiek bemutatói után az első magyar tulajdonú léggömb, a „Turul" 1902. május 1.-én emelkedett fel a Margit-sziget déli csücskéről. A tulajdonosa, a MAC (Magyar Aero Club) sok repülést végzett e léggömbbel, majd a „Hungária" megvásárlása után rendszeressé váltak a léggömbposta járatok.

 

H-MZZA lajstromjelű „Hungária" felszállás előtt a Gázgyár mellől

H-MZZA lajstromjelű „Hungária" felszállás előtt a Gázgyár mellől.


A „Turul" és a „Hungária" felszállásra készen.

A „Turul" és a „Hungária" felszállásra készen.

Indul a léggömbposta

3. Indul a léggömb-posta 1933. május 18.-án.



A „Turul” léggömb töltése

3/a. A „Turul” léggömb töltése a lipótvárosi gázgyár udvarán 1903 márciusában.



Felszállás a Tattersaal-nál

A gázléggömbökkel sok látványos felszállást végeztek Budapesten, a Gázgyár mellől, valamint a Tattersaal-nál.



Budapestet elhagyó léggömbök

A Budapestet elhagyó távrepülő léggömbök nagy érdeklődést keltettek a vidéki lakosság körében. Miután a gáz lassan ürült ki az 1500 m3 –es kupolákból, a lehetőleg lakott terület közelében leszállt léggömböket hamar körbevette a helyi lakosság.



A vidék ismerkedik a léggömbbel

A vidék megismerkedett lassan a repüléssel, bár voltak alkalmak, amikor egy-egy falu lakossága kapával-villával rohant ki az égi jövevények felé. Képünk azonban a barátságos fogadtatás utáni lelkes nézőket mutatja.



A leszállás pillanatában

3/b A leszállás pillanatában


A II. világháború előtt már befejeződtek a nehézkes és drága üzemeltetésű léggömbrepülések, majd jóval a II. világháború után a sportcélú léggömbözés terjedt el hazánkban. Ezeket, a léggömböket már nem a levegőnél könnyebb gáz emelte a magasba, hanem meleg levegő. Így nyerték a hőléggömb nevet. A meleg levegőt a léggömb kosarán (itt foglal helyet a személyzet) elhelyezett, PB-gázzal üzemeltetett gázégő biztosítja. Az első magyar léggömböt a MÉM Repülőgépes Szolgálat léggömb-csoportja készítette, mely 1977. október 14.-én emelkedett a levegőbe Budaörsön.

Egy korszerűbb kőléggömbbel 1983. szeptember 23.-án Bakos Attila, a „Malév" Repülőklub tagja már 8040 méterre emelkedett, természetesen oxigén légzőkészüléket használva.

Pannonia hőléggömb

A ,Pannónia 76" az első magyar hőléggömb a levegőben.



Bakos Attila

Bakos Attila, az 1983-as év magassági rekordere.





 


 

Copyright © 2019 UNIO HŐLÉGBALLON SPORTREPÜLŐ EGYLET. Minden jog fenntartva.